Музикална къща "Gega New" започва поредицата "Музикалните инструменти в България". Тя ще представи всички инструменти, застъпени във фолклорната практика (автентични и т. нар. модерни). Първата програма от поредицата е посветена на тамбурата. Инструментът е пренесен у нас от Аспаруховите българи през VІІ в. И досега се среща в Азия (Узбекистан, Таджикистан и т.н.) под различни наименования. А под названието булгария (бугария) е бил широко разпространен на Балканите. До средата на ХХ в. тамбурата се е срещала почти в цяла България. В автентичната народна музика, днес битува предимно в Пиринската област. ... |
|
Следват резултати с по-слабо съвпадение на търсеното: |
Българската оперна школа отдавна е известна зад пределите на страната ни. По оперните сцени на света се изявяват певци, превърнали се в еталон за изпълнителско майсторство. Сред тях е и басът Павел Герджиков. Но за разлика от големите ни имена в оперното изкуство, певецът гради основно кариерата си в България, въпреки многобройните му гастроли, направили го известен по света. ... |
|
През последните години един млад български бас триумфално шества в най-големите оперни театри в света. Сравняват го със Самуел Рейми и други големи оперни гласове, но винаги изтъкват и славянската "нотка" в гласа му. Орлин АНАСТАСОВ е само на 28 години, но списъкът с ролите му е впечатляващ: Рамфис от "Аида", Филип ІІ от "Дон Карлос", Базилио от "Севилският бръснар", Ферандо от "Трубадур", басовите партии от "Сомнамбула" и "Норма", "Бохеми", "Риголето", "Пуритани", "Ернани", "Макбет", "Атила", "Симоне Боканегра", "Фауст" и т.н. - все тежки оперни роли, които са по силите на малцина в света. Пял е в Ковънт Гардън - Лондон, ... |
|
Опера и източноправославни песнопения - това съчетание в едно издание е показателно за творческите интереси на големия български бас Никола Гюзелев (1936 - 2014). Безспорна е рядката дарба на певеца да се "потопи" в стила и жанра, постигайки цялостно художествено въздействие. Той притежава умението да доведе до съвършенство всяко произведение, всеки образ, постигайки пълно сливане с характерните особености на епохата. Специално за "Гега Ню" Никола Гюзелев реализира серия от записи на прочути солови партии, църковни песнопения и като партньор в дуети от опери на Верди. Многообразието на интерпретациите ... |
|
Църковната източноправославна музика, особено в последните години, заема все по-голямо място в репертоара на българските хорове. Тя трайно навлезе и в репертоара на едно от най-ярките явления в българското хорово изпълнителско изкуство - Софийският камерен хор "Васил Арнаудов" с диригент - Теодора Павлович. От създаването си (1966) до днес хорът е еталон за върхови постижения в българската музикална култура. От 1976 г. до 1991 г. съставът носи името на големия композитор Любомир Пипков, а след това - на дългогодишния му ръководител Васил Арнаудов. През всичките тези години Софийският камерен хор "Васил Арнаудов" изгради ... |
|
Християнската музикална традиция в България е с корени още преди утвърждаването на християнството като официална държавна религия (865 г.). Има сведения, че през ІV в. в Сердика (днешна София) е свикан църковен християнски събор. Предполага се, че богослужебните песнопения са се отличавали от византийската църковна музика. С приемането, обаче, на източноправославната религия, се пресича местната традиция, защото княз Борис І налага целия византийски богослужебен ред с неговите песнопения. Мнозина от българските композитори създават творби за литургиите. Те използват елементи на старобългарските напеви. Днес песнопенията ... |
|
Настоящият компактдиск е продължение на целенасоченото развитие на една от основните репертоарни линии в продукцията на “Гега Ню” - литургичната музика в изпълнение на български певци и състави. Същевременно това е третият от поредицата компактдискове със записи на световно прочутият български оперен певец Никола Гюзелев, представен тук и като интерпретатор на източноправославни песнопения. Област в която, след великият Борис Христов, досега български певец не е правил опит да се изяви. Толкова по-значимо е постижението на Гюзелев който демонстрира и отношение, и умения, и главното - пълноценно вникване в музикално- ... |
|
"Отче наш" е най-известната молитва в християнския свят. Наричана е още "Господня молитва", защото е дадена от самия Господ Иисус Христос. В нея са дадени основните нравствени положения на християнската вяра. Затова я определят и като съкратено Евангелие. "Отче наш" се произнася на всяко богослужение, а всеки християнин е длъжен да я произнася по три пъти на ден преди ядене. По нея има създадени много мелодии и хорови творби, които се изпълняват не само по време на богослужение, а и на концертните подиуми. Те са в репертоара на хоровите състави с траен интерес към православната църковна ... |
|
Октомври, 1975 г. – тогава е първата сценична изява на Женския камерен хор при Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство – Пловдив. Негов основател и дългогодишен ръководител е големият диригент Крикор Четинян, който го ръководи до 2002 г. Той е и дългогодишен ръководител на катедра „Дирижиране” в АМТИИ – Пловдив, както и член на жури в почти всички европейски хорови конкурси. Провежда майсторски класове в много страни на Европа. Доц. Четинян поставя основите на репертоарната политика на Женския камерен хор и съставът се утвърждава като един от най-предпочитаните за премиери на произведения от български и ... |
|
|
|
Компактдиска съдържа 23 песни в изпълнение на женски камерен хор, основан през 1966 г. от големия хоров диригент Васил Арнаудов, който след смъртта му носи неговото име. Редица от песните са изработени и многократно изпълнявани под негово ръководство и в този смисъл компактдиска има ретроспективен и възпоменателен характер. Демонстрира се големият репертоарен диапазон на състава - творби от епохата на Ренесанса, Класицизма, и от ХХ век. Много от произведенията в компактдиска отдавна са се превърнали в емблема на състава. Софийският камерен хор е дълбоко свързан и с българското музикално творчество. Някои от песните в тази ... |
|
"Златното" поколение български оперни артисти от втората половина на ХХ в. има своя очарователен Фигаро, забележителен Онегин и още много роли, в които баритонът Асен Селимски и до днес е неповторим! Допълваме поредицата "Прочути оперни гласове на България" с негови записи, реализирани между 1961 г. и 1971 г. Те са великолепно продължение на колекцията със записи на Димитър Узунов, Юлия Винер-Ченишева и Любомир Бодуров. Асен Селимски е роден през 1930 г. Завършва Музикалната академия като ученик на знаменития вокален педагог проф. Христо Бръмбаров. От дебюта си на оперна сцена през 1955 г. до края ... |