Добруджанската фолклорна област е интересна симбиоза между местен и тракийско-балканджийски стил, между традиционни музикални инструменти /копанка, гайда, кавал, тъпан/ и наложилият се модерен инструмент – хармоника. Тази симибиоза оформя неповторимия добруджански маниер на музициране. Още през 1954 г. при създаването на ансамбъл “Добруджа” в гр. Добрич, този фолклорен стил става основа на репертоара му. Благодарение на талантливите певци, свирачи, танцьори и техните художествени ръководители, огромна част от добруджанската музика и танци е запазена от забрава. Нещо повече – чрез тях те продължават да живеят на сцената и ... |
|
Популярната добруджанска певица представя песни, с които е спечелила трайно обичта на слушателите си. Началото на творческата си кариера дължи на възродилия се през 50-те години на ХХ век интерес към народното творчество. Точно тогава, на един местен събор-надпяване е забелязана от специалистите. ... |
|
Каварна, 1898 година. В дома на един от заможните и уважавани местни търговци се ражда син, но нищо не предвещава, че след време той ще се нареди сред най-силните гласове на Добруджа. Година след година отрудените добруджанци посяват и прибират златно жито, товарят и разтоварват препълнени кораби със стока, опъват тежки мрежи със сребристи риби. А младият Яни Хаджиянев расте, запленен от книгите, музиката и местните легенди. Но сърцето му се разкъсва между желанието да претвори тези истории на белия лист или на театралната сцена и тежестта на вменената му още с раждането отговорност към семейния занаят. Когато тъмният ... |
|
|
|
Добруджа е уникален фолклорен регион, в който историческото развитие среща песни, съхранени от българите извън пределите на България и местни песни, преживели неизбежното влияние на съседните фолклорни райони. Това многообразие от пластове създава спецификата на добруджанското музикално и танцово изкуство. Рядко, обаче, ценителите на добруджанския песенен фолклор могат да се докоснат до неговата красота така, както ни я представя Галина Дурмушлийска - изящно и стилно. Запяла от ранно детство, преминала през школата на Добруджанския ансамбъл - Добрич, реализирала многобройни записи в Българското национално радио, певицата ... |
|
|
|
Известни изпълнители на народна музика в творчеството на композитора Атанас Илиев ... Ето, че и аз станах на 65 години. Не са малко. Обръщам се назад и правя някаква равносметка - какво съм постигнал, какво е минало до сега. А на тези години човек започва да се замисля и какво ще остане след него. Е, има с какво да се похваля. И като композитор и като диригент. Започнах като такъв в АНПТ при ОУ на МВР - Варна, след това в професионалния АНПТ "Варна". Като музикантен редактор на РТВЦ - Варна създадох фолклорното предаване "Въртяжка", което по-късно пренесох в Телевизионния канал 8. Всички, които обичат ... |
|
Изпълнения на млади фолклорни таланти - инструменталисти от гр. Варна ... |
|
Добруджанският народен певец Стоян Пейчев е роден в с. Житен, Добричка област. Завършил е история и българска филология във Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий" и журналистика в Софийския университет "Св. Климент Охридски". По народната песен се увлича още като гимназист. Оттогава са и първите му изяви на сцената. Като младеж участва в Добруджанския събор за народни певци и инструменталисти в гр. Тервел и го удостояват с грамота. Тук му правят няколко записа за Радио София. В последствие участва в самодейни състави, ансамбли и концерти. До сега е записал близо 70 народни песни от ... |
|
Добруджанската фолклорна област е интересна симбиоза между местен и тракийско-балканджийски стил, между традиционни музикални инструменти /копанка, гайда, кавал, тъпан/ и наложилият се модерен инструмент - хармоника. Тази симибиоза оформя неповторимия добруджански маниер на музициране. Още през 1954 г. при създаването на ансамбъл “Добруджа” в гр. Добрич, този фолклорен стил става основа на репертоара му. Благодарение на талантливите певци, свирачи, танцьори и техните художествени ръководители, огромна част от добруджанската музика и танци е запазена от забрава. Нещо повече - чрез тях те продължават да живеят на сцената и ... |
|
Добруджанските народни танци се отличават с голямо разнообразие и богатство на танцови движения и интонации. Оригиналните хора и игри, тяхната необикновена пластичност и емоционален заряд са неразделна и съществена част от нашето танцово богатство. Те имат голям дял за самобитното звучене и националната обособеност на това богатство. Учебникът "Български народни танци от Североизточна България: Добруджа" е третата част от поредицата "Български народни танци", предназначена за учениците от Хореографското училище. Добруджанските народни танци, включени в учебника, са разгледани подробно и детайлно, с ... |
|
"На 28 май 1931 г. Г. Димитров пише писмо до ЦК на БКП. В качеството си на секретар на БКФ и ръководител на Западноевропейското бюро на Комунистическия интернационал той обосновава необходимостта БКП да излезе с декларация по македонския, добруджанския и тракийския въпрос. Георги Димитров, от позициите за борба срещу българската буржоазия, буржоазията в другите балкански страни и международния империализъм, изисква да се декларира от БКП: "За правото на национално самоопределение на македонското, добруджанското и тракийското население и отделянето им от държавите поробителки, за свободното им обединение с ... |