"Вдъхновяваща бъдещето" - от старта си до днес японската компания
Hitachi не спира да се стреми да бъде такава. И успява. Вече повече от 100 години прави уверени крачки напред, но не само с това, че създава свои собствени продукти, а и с това, че представя иновации в каталога. Именно с погледа към нововъведенията и бъдещите времена Hitachi успява да създаде истинско продуктово разнообразие. Днес компанията произвежда тежка строителна техника, битови електроуреди, компютърни устройства и компоненти, а също и електронни устройства и софтуерни решения от сектора на информационните и комуникационни системи. В каталога на Hitachi присъстват дори електрически локомотиви и восокоскоростни влакови композиции. Освен това, японският производител създава ветрогенератори, модерна медицинска апаратура, автомобилни системи, индустриални машини и най-различни електрически инструменти. Всъщност изброеното дотук никак не е всичко, което Hitachi произвежда. През последните години продуктова гама включва десетки хиляди продукти за различни сектори и е много трудно всичко да бъде обхванато и посочено.
Не толкова трудно е да се признае обаче, че с много от продуктите си компанията представя изумителни иновации. През последните години сред тях, например, е проектирането на най-бързия асансьор в света, който с появата си през 2016 г. ще изкачи 94 етажа за 43 секунди. Друг иновативен продукт на Hitachi е компютърната памет, създадена чрез метод за съхранение на дигитална информация върху пластинки от кварцово стъкло. Така, според създателите, паметта може да издържи не само на изключително високи температури и враждебни условия, но и да съхрани информацията поне няколко стотин милиона години. И това са само част от представителите на компанията, които надминават днешните възможности и обръщат внимание на утрешните. Е, след подобни постижения вероятно вече разбирате защо изразът "вдъхновяваща бъдещето" ("inspire the next") описва много добре компанията и защо Hitachi избира той да бъде мотото, изписано под нейното лого. А ако се питате кога и как точно японският производител започва да показва иновативния си нюх, ето го и отговора: още от основаването или по-точно, още първият продукт Hitachi е нововъведение.
Как започва всичко?
Пътят на вдъхновяващата бъдещето компания започва от японския град, на който е кръстена - Hitachi. В началото на ХХ век до малкия град Hitachi е разположена мина за добив на мед със същото име. По това време част от персонала в мината е и стажантът Namihei Odaira. Талантливият млад инженер получава повишение през 1908 г. и става началник на техническия отдел, ангажиран в проектирането на електрически устройства. Това повишение довежда и до едно иновативно изобретение на Odaira - първият японски електроиндукционен мотор с 5 конски сили. Естествено, като част от екипа на меднодобивната мина Odaira разработва моторчето за употреба при добива на мед. Но осъзнавайки, че създава уникален продукт за своята страна, инженерът не пропуска да поеме и в посоката на големия успех. Така през 1910 г. Namihei Odaira основава собствена компания. Когато се присъединява към света на бизнеса обаче, младият инженер разполага не само с технологична подготовка, а и със знанието колко важно за успеха е създаването на разпознаваемо и запомнящо се име. Точно такова Odaira решава, че ще е Hitachi. Естествено, то съвсем не е случайно избрано и има особен смисъл за основателя. Първо, Namihei си мисли, че то ясно посочва града, в който започва всичко и "ce ражда" неговата компания. Второто важно нещо е, че за младия инженер значение на името символизира големи перспективи в буквален превод от японски "Hitachi" означава "зора".
Е, скоро след избора на името или още в зората на своята поява през 1910 г., компания Hitachi привлича погледите с нюх към иновациите. Създадените електроиндукционни моторчета са първите продукти в каталога, но и изключително бързо сдобили се с популярност, защото са единствени по рода си в своята родина. И като че ли понеже са нововъведения с полезна функционалност те скоростно "изстрелват" компанията към успеха. От 1914 г. започва бърз и главоломен растеж за Hitachi - компанията стартира производството на трансформатор, галванометър и волтметър, а съвсем скоро след тях представя вентилатори и водни турбини. Не след дълго нарастват и продажбите, като така "магическото" колело на успеха се завърта с пълна сила. Производството постоянно се разширява и естествено, появяват се продукти, които да впечатляват с иновативността си. През 1924 г. Hitachi създава първия локомотив в Япония, задвижващ се с AC мотор. През 1932 г., мотори Hitachi започват да се използват в един нов продукт на компанията - хладилник за домакинството. До края на 30-те години компанията показва и обещаващо развитие в сферата на комуникацията, разработвайки онлайн автоматична частна телефонна централа. Но макар че по това време настъпва и началото на Втората световна война, японският производител определено показва, че няма да се откаже от стремежа си към "зората" на новостите.
След края на войната се появява и доказателството за упоритостта на Hitachi да не се отказва от иновацията. Въпреки унищожителните последствия, компанията се възстановява много бързо. И то дотолкова, че Hitachi става корпорация, която започва да разполага с изобилие от продукти и с няколко дъщерни дружества. Сред тях е Hitachi Koki - дъщерното дружество, което специализира в производството на електрически инструменти.
Електрическите инструменти Hitachi
С появата на дъщерната компания Hitachi Koki през 1948 г. японският производител започва да създава електрическите инструменти, част от които днес са помощници на много хора в двора и градината, а други се използват на множество строителни площадки. През следващите години Hitachi продължава да добавя нови продукти от съвсем нови сектори, но не изоставя и създадените до момента, сред които са и електрическите инструменти. А те постепенно се сдобиват с големи постижения. През 1957 г., съобразно търсенето и продажбите, производство на електроинструментите достига капацитет от 1 млн. броя. С течение на времето едновременно се увеличават и популярността, и новите попълнения в тази продуктова категория. До началото на 70-те, например, Hitachi Koki вече произвежда и пневматични инструменти, а производството на създадените модели електроинструменти надхвърля 5 млн. броя. През 1973 г. се поставя и началото на износа им в САЩ. А на тази територия те също имат големи постижения, които по-късно стават причина за основаването на дъщерно дружество там - Hitachi Power Tools USA, чиято задача е да предлага линията от електрически инструменти в САЩ.
Междувременно корпорация Hitachi става признат лидер в редица сфери, сред които микроелектрониката, климатичните и компютърните системи. Но определено прави стъпки към получаването на такова признание и в сектора на електрическите инструменти. През 1974 г. общото производство на този тип продукти надминава 10 млн. броя. Освен това, каталогът на електроинструментите продължава да се разширява и дори да впечатлява с иновации. От 1979 г. производителят въвежда в родината си първите акумулаторни бормашини. След 3 години мнозина остават впечатлени и от представянето на първата в света електрическа бормашина с микропроцесорно контролирано въздействие или с други думи - оборудвана с микропроцесор. С течение на времето добавянето на нови продукти не спира, а до края на 80-те и корпорация Hitachi, и дъщерното ѝ дружество за електрически инструменти се развиват с впечатляваща скорост, а и в синхрон с мотото: "вдъхновяващи бъдещето". По това време, например, част от най-впечатляващите постижения на Hitachi са създаването на четириног интерактивен робот, разработването на първата в света оптична преносна система и осъществяването на първото наблюдение на магнитното поле чрез електронен лъч холография. Други покорени "върхове" за корпорацията са стъпването на европейския пазар чрез откриването на дъщерната компания Hitachi Europe Ltd., както и поредният главоломен растеж на Hitachi Koki - годишно производство от над 30 млн. електрически инструмента.
Всъщност с течение на времето групата на електроинструментите се нарежда до едни от най-успешните продуктовите категории на Hitachi. И когато едно нещо е успешно, съвсем оправдано е да влагаш усилия за още по-добро развитие. Ето защо през 1988 г. производителят основава своя "Изследователски и развоен център", който включва съвременно роботизирано и автоматизирано оборудване за тестове всеки електрически инструмент. От 1995 г. производството на тези продукти получава сертификат за качество ISO 9002. А с настъпването на 1997 г. е отбелязано още едно постижение - производителят получава "Награда за напредък" на "Японска асоциация на производителите на електрически уреди" за създаването на най-бързата в света медицинска центрофуга (150 000 оборота в минута). Всъщност нейният механизъм по-късно е приложен при балансирането на роторите на много електроинструменти в каталога на компанията. А през следващите години списъкът с постижения се увеличава, като причината за успехите на електроинструментите Hitachi са множеството иновативни решения. Например, с настъпването на 2000-те години Hitachi започва да използва технология за симулация на дизайн. Чрез нейната система "3-D Cad" екип от специалисти предварително осъществява цифрово конструиране на даден инструмент, за да бъде тестван и да бъде подобрен преди да започне производствения процес.
Така, също толкова "вдъхновяваща бъдещето", колкото собственика си, дъщерната компания Hitachi Koki успява да заеме водещи позиции в световен план. А в родината си Япония производителят държи над 40% от пазара на електроинструменти. Освен това, компанията не спира да обръща внимание на това да създава най-нови постижения в моторния дизайн и електрониката. Ето защо често представя технологии много преди те да се появяват в продукти на други производители. А що се отнася до разнообразието, през последните години Hitachi Koki разполага с 4 завода в Япония и собствени заводи в Сингапур, Малайзия, Китай, Тайван и Ирландия, като произвежда над 1000 модела на електроинструменти.
От перфоратори, бормашини и ъглошлайфи до циркуляри, къртачи и електрически отвертки - всеки може да намери необходимия му помощник за ремонтни или строителни дейности. Дори за перфектното поддържане на двора и градината японската компания предлага решения. Например: храсторез или бензинов верижен трион за поддръжка на овощните дървета и храстите, самоходна бензинова косачка за косене на тревните площи, бензинов тример за бързо косене на тревата в трудно достъпните участъци. Освен инструментите обаче, компанията предлага и всички необходими консумативи за тях. В каталога може да намерите и различни модели куфарчета за подреждане на малките ръчни инструменти. Независимо какъв е продуктът обаче, на всеки етап от производствения процес се осъществява строг контрол. Все пак електроинструментите на Hitachi се разработват и произвеждат специално за професионалния сектор. Точно поради това екипът на компанията не спира да се стреми да създава продукти, които да отговарят на строги изисквания за качество, производителност и дълготрайност. Междувременно обаче се отделят време и ресурси, предназначени за научни изследвания и развитие на иновативни технологии при електрическите инструменти.
Днес с изследванията и проучванията на нови технологични хоризонти се занимава и всяка дъщерна компания на корпорация Hitachi. Над 6% от световните продажби на корпорацията се инвестират в изследователски програми и разработки, които се извършват от близо 17 000 учени в 32 лаборатории по целия свят. Защо са разпръснати по света? Отговорът се крие във факта, че през последните години Hitachi разполага с близо 1050 дъщерни компании, от които 312 се намират извън Япония. А с годишен оборот от над 80 млрд. евро Hitachi се нарежда между десетте водещи концерна в света.